3ژانویه 2024- تیمی از محققان دانشگاه فناوری ویرجینیا نزدیک به 2 میلیون دلار از مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، دریافت کردند تا رویکردهای جدید برای درمان دیابت نوع 2 و چاقی را بررسی کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دیابت نوع 2 بیش از 38.4 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و هر سال حدود 1.4 میلیون مورد جدید تشخیص داده می شود. دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که بدن به دلیل مقاومت به انسولین یا تولید ناکافی انسولین توسط لوزالمعده یا گاهی اوقات هر دو در تلاش است تا سطح قند خون را تنظیم کند. علیرغم استفاده ی گسترده از داروهای مرسوم برای درمان دیابت نوع 2، شیوع آن در ایالات متحده همچنان در حال افزایش است.

این پروژه ی تحقیقاتی چند رشته ای، به رهبری محقق اصلی پرفسور دانگمین لیو، استاد تغذیه انسانی، غذاها و ورزش در کالج کشاورزی و علوم زیستی، کارشناسان را در زمینه های مختلف دور هم گرد آورده است. این تیم شامل محققین همکار الیزابت گیلبرت، استاد دانشکده علوم دام، مارک کلین، استاد دانشکده علوم اعصاب؛ جنیفر دیویس، استاد کالج دامپزشکی ویرجینیا-مریلند؛ اینیونگ کیم، استاد آمار در کالج علوم؛ و ریچارد هلم، استاد بیوشیمی است.

این تیم از محققان تأثیر یک مشتق از secoiridoid، یک ترکیب طبیعی موجود در گیاهان خاصی مانند زیتون، را بر کنترل قند خون بالا و چاقی، که اغلب پیش‌سازهای دیابت نوع 2 هستند، مطالعه خواهند کرد. این ترکیب امیدوارکننده است، زیرا نشان داده شده است که در کاهش قند خون و مدیریت وزن بدن به ویژه در مقایسه با متفورمین، داروی خط اول کاهش دهنده گلوکز برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، موثرتر است.

پرفسور دانگمین لیو، گفت: ما امیدواریم که این تحقیق به طور بالقوه بتواند راه را برای درمان‌های نوآورانه، ایمن و بهبودیافته با هدف قرار دادن چاقی و دیابت هموار کند."

هدف تیم تحقیقاتی مشخص کردن چگونگی عملکرد این ترکیب در بدن برای ایجاد این فواید متابولیک است. آنها همچنین برای اطمینان از ایمنی آن برای آزمایش‌های بالینی احتمالی آینده، سفر آن را در بدن- نحوه جذب، توزیع، متابولیسم و دفع- تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240103/New-research-project-seeks-to-find-innovative-treatment-pathways-for-Type-2-diabetes-and-obesity.aspx